-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8042 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چگونه ميتوان برادر يا خواهرمان را كه تازه به سن تكليف رسيدهاند، به نماز تشويق كرد؟

برادر فاضل نديماني، با عرض سلام:
ترغيب برادر يا خواهرتان به نماز به اموري كه ذكر ميشود صورت ميگيرد:
1 - بيان حقيقت و فلسفه نماز: انسان بر طبق فطرتش همواره به چيزي كه برايش اهميت دارد، توجه و اهتمام ميورزد. يكي از دلائل مهم اهمال در به جا آوردن نماز، عدم شناخت فلسفه نماز است. امام علي(ع) ميفرمايد:الناس أعداء ما جهلوا ؛ انسان دشمن چيزي است كه به آن جهل دارد.[1] از اين رو لازم است با استفاده از آيات و روايات ايشان را به فلسفه نماز آشنا سازيد كه عبارتند از:

1 -ياد خدا: قرآن مجيد ميفرمايد: أقم الصلاة ازكري؛ نماز را بر پا دار تا به ياد من باشي.[2]

1 - 2 - مغفرت: رسول خدا(ص) ميفرمايد: نماز مانند آب جاري است كه آلودگيها را از بين ميبرد. هر زمان كه انسان نماز ميخواند گناهاني كه ميان دو نماز انجام شده است، از ميان ميرود.[3]

1 - 3 - با دارنده از گناه: قرآن مجيد ميفرمايد: نمازانسان را از زشتيها و منكرات باز ميدارد.[4]

1 - 4 - پرورش فضائل: نماز خود پرستي و آثار بد آن را محو ميكند: امام علي(ع) ميفرمايد: خداوند ايمان را براي پاك ساي انسانها از شرك و نماز را براي پاك سازي از كبر واجب كرد.[5]

1 - 5 - شكر و سپاس از نعمتها: نماز عاليترين شكل سپاس گزاري از منعم حقيقي است.

1 - 6 - تقويت اراده: اقامة نماز در اوقات معين، روح انضباط و تسلط بر نفس را در انسان تقويت ميكند.

نمازگزار از طريق نماز از قدرت لايزال الهي مدد ميجويد و بد مشكلات فائق ميآيد.

2 - جدي گرفتن نماز در محيط خانه: اگر پدر و مادر انجام وظايف ديني از جمله نماز خواندن را جدي بگيرند، فرزندان نيز از همان ابتدا آنها را جزئي مهم از زندگي خود به حساب خواهند آورد.

3 - پرورش عواطف ديني: به موازات آموزش تعاليم ديني، لازم است عواطف ديني را نيز برادر و خواهرتان پرورش دهيد. شركت در مراسم مذهبي از قبيل نماز جماعت مسجد، نماز جمعه، مراسم اعياد مذهبي و مراسم سوگوار در ماه محرم و جلسات ديني در پرورش عواطف ديني نوجوانان بسيار مؤثر است.

حضور در اين قبيل برنامهها پيوند قلبي آنها را با دين و معنويات افزايش ميدهد و زمينه را براي شكوفايي ايمان فراهم ميسازد.

4 - برقراري ارتباط با دوستان نماز خوان: گروههاي همسال و دوستان نوجوان در باز سازي شخصيت او نقش حياتي دارد، چون افراد تازه بالغ بر اساس يك نياز با ديگران ارتباط بر قرار ميكنند.

بر اين اساس براي تشويق برادر يا خواهرتان، از دوستان ايشان استمداد بجوييد و اگر دوست شايستهاي ندارد، زمينة ارتباط با دوستان نماز خوان و مؤمن را فراهم نماييد. جوان از جوان بهتر، ورزيدهتر ميپذيرد. با لحن جوان، هيأت جوان، برخورد جوان به دليل نزديك بودن جهان احساسي، عاطفي و روحي دو جوان و مشترك بودن مشكلات، تفهيم و تفاهم سريعتر اتفاق ميافتد.

5 - تشويق: براي برانگيختگي و بازدارنگي، تشويق نقش اساسي دارد. امام علي7 ميفرمايد:ضاد و الشر بالخير ؛ به وسيلة خوبي با بدي بستيزيد.[6]

در مراحل نخست نميتوان توقع داشت همة افراد با انگيزة عالي به نماز و انجام تكاليف بپردازند.

غالب مردم به چنان مرحلهاي از كمال نرسيدهاند كه به تحسين و ستايش محتاج نباشند. از اين رو لازم است برادر يا خواهرتان را با تشويق گفتاري يا عملي به نماز خواندن فرا خوانيد. بعضي از بزرگان براي تشويق فرزند تازه بالغشان به نماز، مبلغ پولي را زير سجادة ايشان قرار ميدادند.



[1]نهج البلاغه، فيض الاسلام، قصار 163.

[2]طه (20) آيه 14.

[3]وسائل الشيعه، ج 3، ص 7.

[4]عنكبوت (29) آيه 45.

[5]نهج البلاغه، فيض الاسلام، قصار 252.

[6]غرر الحكم، ج 4، ص 231.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.